Nieuws

Na twee jaar is het zover: we zijn vanaf 1 april (geen grap) weer welkom op de VU voor onze bijeenkomsten en cursussen.

Als het om kleuren in edelstenen gaat, is de zwarte opaal de grote kampioen.

Ons vertrouwde lokaal HG 06A32 staat op de derde woensdag van de maand weer tot onze beschikking (hier vindt u de routebeschrijving). Het is alweer twee jaar geleden dat we daar de laatste bijeenkomst hadden.

Tussentijds uitstapje naar de Meent

Henk Rijneveld had afgelopen februari de eer om de eerste en (voorlopig?) de laatste bijeenkomst in de Meent te Amstelveen te verzorgen. Hij ging dieper in op wat de hardheid en de sterkte van edelstenen nu eigenlijk betekenen, en welke rol deze eigenschappen spelen bij het bewerken van het ruwe materiaal. Daarnaast onderzocht hij de relatie tussen de hardheid volgens Mohs, en de absolute hardheid. Deze is aanzienlijk ingewikkelder dan dat doorgaans wordt voorgesteld.

Alhoewel de ontvangst in de Meent door de beheerder allerhartelijkst was, en de ruimte ook prima geschikt was voor de op dat moment nog geldende corona-restricties, is het toch mooi dat we weer bij de VU terecht kunnen.

Agenda

De eerstvolgende bijeenkomst is op woensdag 20 april, aanvang 19:45. Vooraanmelding is niet nodig, en voor leden is de bijeenkomst gratis. Roel Jansen behandelt deze avond kleur en edelstenen. Wat is kleur? En welke processen in de edelsteen zorgen ervoor dat een steen een kleur krijgt?

De daarop volgende bijeenkomst, woensdag 18 mei, staat Martijn Akkerman op het programma met "Europese juwelen in historisch perspectief". Als juwelenhistoricus doet Martijn onderzoek naar de geschiedenis en ontwikkeling van juwelen in Europa vanaf de vroege Renaissance tot na de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast is hij natuurlijk bekend van "tussen kunst en kitsch" en was hij gastconservator voor de juwelententoonstelling in de Hermitage: "Juwelen!".

Theoriecursus

De theoriecursus 2022 die nu online loopt (en actief wordt bezocht), maken we natuurlijk gewoon via Zoom af.

Praktijkcursus

Voor de praktijkcursus in het najaar lijken alle lichten op groen te staan. Zodra de planning rond is, ontvangt u een bericht via de nieuwsmail met daarbij de manier hoe we de inschrijving gaan regelen.

Hopelijk tot gauw,
Bestuur Vereniging Gemma