Deze maand duiken we de geschiedenis in. Martijn is juwelenhistoricus, en in zijn voordracht vanavond geeft hij speciale aandacht aan de rol van de daarbij gebruikte stenen.

Dick bedankt Leonie voor haar penningmeesterschap. De financiën waren bij haar in goede handen.

Hij is natuurlijk bekend van "tussen kunst en kitsch" en was gastconservator voor de juwelententoonstelling in de Hermitage: "Juwelen!". De locatie van de bijeenkomst is zoals “altijd” de Vrije Universiteit, zaal HG 06A33 (zie hier de routebeschrijving). We beginnen om 19:45

Zoom
Van verschillende kanten is gevraagd of er ook zoomuitzendingen mogelijk zijn. Nu we weer op de Vrije Universiteit terecht kunnen, gaan we daar handen en voeten aan geven. Helaas lukt het ons niet om dat dit keer al voor een groot publiek te regelen. Maar bent u lid én wilt u aan een pilot meedoen, laat dit dan aan ons weten via het contacformulier.

Kleur
In april vertelde Roel over het fenomeen kleur. Een breed gebied met vele aspecten. Opmerkelijk is dat nog lang niet van alle stenen bekend is hoe de kleuring nu precies ontstaat. Veel meer hierover is te lezen in de Gems & Gemology van de GIA (alweer van eind jaren 80): An update on color in gems, part 1, 2, 3 (te vinden via Google).

Najaarsprogramma
Het programma voor het najaar is zo goed als rond. Onder andere Suzanne van Leeuwen, kunstwetenschapper bij het Rijks museum, komt langs. Verder zal een opalenhandelaar ons meenemen in zijn metier en gaan we het groene Moldaviet nader bekijken.

De praktijkcursus gaat door, locatie Vrije Universiteit. Wanneer de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i zijn gezet, wordt de inschrijving geopend. Eerste cursusavond waarschijnlijk medio september.