Op 15 november duiken we in de wondere wereld van de cameeën. Ruurd Halbertsma, conservator klassieke wereld in het Rijksmuseum van Oudheden, neemt ons mee in het ontstaan van de cameekunst.

Dronken Silenus (metgezel en leermeester van Bacchus), sardonyx in moderne ring, 1e eeuw na Chr
Rijksmuseum Oudheden Leiden

In 2022 deed het Rijksmuseum van Oudheden een van de grootste aankopen uit zijn geschiedenis: 444 cameeën uit de verzameling van Derek Content, de belangrijkste privéverzameling gesneden stenen ter wereld. De Amerikaan Derek Content is van Nederlandse komaf en heeft vanaf zijn vroegste jeugd cameeën verzameld, met een scherp oog voor kwaliteit. In de lezing ‘Cameeën – meesterwerken in miniatuur’ zal Ruurd Halbertsma, conservator klassieke wereld in het Rijksmuseum van Oudheden, ingaan op het ontstaan van de cameekunst in het Ptolemaeïsche Egypte en de bloei van deze techniek tijdens het Romeinse Keizerrijk en in latere perioden. Aan de hand van de verschillende thema’s die op de cameeën voorkomen, maken we een excursie naar de veelzijdige wereld van de klassieke oudheid. De cameeën zijn onderdeel van de vaste tentoonstelling van het museum.

Datum: woensdag 15 november
Tijd: start lezing om 19:45, zaal open vanaf ongeveer 19:15
Locatie: als vanouds HG 06A33, VU Amsterdam

Inschrijving theoriecursus geopend

De inschrijving voor de theoriecursus is weer geopend: Hier vind je alle informatie. De eerste avond is eind januari 2024.

Excursie naar DIVA, Antwerpen.

Op 8 oktober was er na een lange tijd weer een Gemma-excursie. Doel was het museum DIVA in Antwerpen. Ongeveer 30 leden zijn door twee gidsen in groepen van 15 rondgeleid. Het is een mooi museum waar vooral de authentieke kunstvoorwerpen opvallen. Er werd veel verteld over natuurlijke diamanten en de rol van Antwerpen in de handel daarbij. Wat zeker bijzonder was, was dat er meer gezinsleden aanwezig waren dan dat we normaal gesproken op de avonden zien. Na afloop zijn in aparte groepjes enkele leden nog van het stralende weer gaan genieten op de terrasjes.

Oorspronkelijk zouden we gezamenlijk met de Thalys komen. Maar spoorwegwerkzaamheden, in combinatie met daar bovenop verstoringen op 8 oktober zelf, maakte een en ander logistiek nogal uitdagend. Het kostte Dick als organisator aardig wat zweetdruppeltje om alles geregeld te krijgen.

Ondanks de organisatorische rompslomp, willen we in 2024 weer een excursie in oktober organiseren. Daarbij nemen we de ervaringen van het DIVA-bezoek natuurlijk mee!

Joost Vlemix FGA over het zetten van grote edelstenen

Dit was een leerzame lezing over een onderwerp dat voor mij in ieder geval veel weg heeft van zwarte kunst. Hoe zet iemand een hele dure steen zonder last te krijgen van trillende handen? Het antwoord van Joost was eenvoudig maar daardoor helder: je vergeet de prijs van de steen, en probeert het risico zo laag mogelijk te houden. Via allerlei voorbeelden en mooi beeldmateriaal werd dit helder uitgelegd.

Een andere tip die Joost meegaf: Vanwege scheve paviljoenen moet je met de baat beginnen, dit geïllustreerd met een foto van een 43 karaat tanzaniet. Gelukkig wist bijna niemand van te voren wat een baat is (staat ook niet in de van Dale). Nu weten we dat het goudsmedenjargon is voor de ring waarop een (grotere) edelsteen met zijn paviljoen rust. Paviljoenen zijn nooit helemaal recht en symmetrisch (de slijper probeert zoveel mogelijk gewicht te behouden), en de steun (de baat dus) moet dan op maat worden gemaakt.

En heb je je ooit afgevraagd waarvoor je dat kleine gaatje kan gebruiken dat soms in een dichte zetting onder een steen zit? Als na verloop zich vuil ophoopt kun je met een injectienaald wat alcohol door het gaatje spuiten zodat de achterkant van de steen weer wat schoner wordt. Het effect kan bij transparante stenen heel mooi uitwerken.

Alhoewel onze Silenus van het camee het ongetwijfeld misbruik van de alcohol zal vinden...