Het voorjaarsprogramma 2022 werd live afgesloten met een lezing door Martijn Akkerman. Diverse onderwerpen kwamen langs, zoals bijvoorbeeld hoe de adelijke dames voorkomen dat diademen niet afvallen tijdens het dragen.

Martijn vertelt vol vuur over zijn passie.

Met een goed gevulde zaal, koffie van Hamid en een hele goede spreker voelde alles weer vertrouwd aan, alsof we nooit zijn weggeweest van de VU. De lezing was dermate interessant dat halverwege de avond een kleine discussie ontstond of we nu wel of geen pauze moesten inlassen (het werd het eerste).

Behalve allerlei wetenswaardigheden over juwelen bleef ook de huidige situatie in de wereld niet onbesproken. Ook voor juwelen is dit merkbaar bij de naamswijziging van Hermitage Amsterdam naar Heritage Amsterdam. Een deel van de presentatie ging over Vera Lynn en de blue birds uit het lied “White cliffs of dover”. De strofe

"There'll be love and laughter
And peace ever after.
Tomorrow, when the world is free"

is na meer dan 75 jaar nog steeds actueel.

Als je nog meer wilt horen over juwelenhistorie, Martijn is verbonden met de Julianatentoonstelling in najaar 2022, en is verder nauw betrokken bij de tentoonstelling ‘Stromingen & Gestalten’ die vanaf 3 juli te zien is in het Lalique-museum te Doesburg.

Voor degene die er niet bij waren: de truc van de diademen bestaat uit veel spelden en vernuftig verstopte kammetjes. En zo nu en dan helpt dat ook niet...

Najaar
In het najaar komen een opalenhandelaar, een juwelenhistorica en een mineralenexpert langs. Verder hebben we natuurlijk ook ons jaarlijkse december-”feest”. Een breed programma! De eerste bijeenkomst in het najaar is de 21e september (zoals altijd de derde woensdag van de maand).

De inschrijving voor de praktijkcursus wordt in juni geopend.

Opalenkorting in Rijswijk
Remco Jansen verzorgt in het najaar een lezing over opalen. Hij verkoopt ze ook actief op beurzen, zoals op de komende mineralenbeurs (28 en 29 mei) in de broodfabriek te Rijswijk.

Speciaal voor leden van de Gemma heeft Remco daar een kortingscode van 20% voor:

Voor elk lid die bij mij iets koopt en gebruik wil maken van de korting, dient deze te zeggen alvorens betaling: Code -GEMMA2022. Ook de aanhang van het lid mag gebruik maken van deze korting.

Zoom
Met een kleine pilotgroep was de voordracht van Martijn ook via zoom te volgen. Ondanks de nodige kinderziektes werkte het uiteindelijk naar behoren. We gaan een en ander evalueren, en we verwachten dat in het najaar de voordrachten ook weer via Zoom beschikbaar zullen zijn.

Iedereen een goede zomer toegewenst!