Zaterdag 9 oktober was het zover. De eerste live-bijeenkomst sinds september vorig jaar, en tegelijkertijd de viering van het tienjarig bestaan.

Het bleef een lange tijd spannend, maar de bijeenkomst kon doorgaan!

De locatie is dit keer het planetarium in Amsterdam. Vanaf 5 uur druppelen de eerste leden binnen, waarbij de ene wat onwenniger is dan de andere om plots in groot gezelschap bij elkaar te komen. Rond zessen spreekt de voorzitter, Dick Winnubst, het welkomstwoord. Voorzien van het planetariumbuffet komen de gesprekken goed op gang, met als onderwerpen natuurlijk edelstenen, en hoe iedereen de afgelopen coronaperiode is doorgekomen.

Omstreeks acht uur start het “formele” deel, wat deze avond ook een meer informeel karakter heeft. De 50 stoelen in de Jupiterzaal I+II zijn allemaal gevuld. Henk Rijneveld trapt af met een overzicht van de geschiedenis van de Gemma. Daarbij het “nieuwtje” dat het volgend jaar op woensdag 16 februari 2022 precies 50 jaar geleden is, dat de eerste cursus werd gegeven. In principe is die dag ook een vaste bijeenkomstavond.

Daarna is het de beurt aan George Hamel. Hij heeft onlangs een boek uitgebracht, “Diamant, Koning der Edelstenen”. Zijn presentatie gaat daarom natuurlijk over diamanten. Het is een onderhoudend verhaal, waarbij de rol van de Beers, de geschiedenis van de diamanthandel in Amsterdam, en het bewerken van het materiaal allemaal aan bod komen.

Ruimschoots na tienen verlaten de laatste leden de zaal. Het gesprek wordt vervolgens door sommigen op de parkeerplaats voortgezet, totdat de beveiliging vriendelijk informeert of ze willen vertrekken. Het hek naar de parkeerplaats gaat dicht, en pas maandag weer open.

Volgende bijeenkomst

De Vrije Universiteit heeft ons laten weten dat er tot minstens januari 2022 geen ruimte beschikbaar is voor externe partijen. We zijn op zoek naar een alternatief.

- HR