Behalve koud weer, bracht april ook een intrigerende voordracht over synthetische HPHT diamanten. Daarnaast werd de theoriecursus afgerond.

Insluitsels in HPHT diamanten. Door prijsdruk en nieuwe aanbieders komen ze nog veelvuldig voor.
© The Gem Academy

Moissanite, of niet?
21 april was het webinarwoord aan Julia Griffith FGA DGA. Het onderwerp was de verwarring die kan ontstaan wanneer een diamant-multitester wordt gebruikt op synthetische HPHT (High Pressure, High Temperature: de methode om ze te produceren) diamanten. Deze tester kan in omstreeks 10 á 20% van de gevallen onterecht aangeven dat het om moissaniet gaat. Julia verwacht dat dit in de toekomst problemen zou kunnen geven als het publiek oude sieraden laat testen, en dan iets anders hoort dan waarvoor het ooit gekocht is. Je kunt je afvragen hoe erg dit is bij synthetische stenen, en natuurlijk is moissaniet in principe ook optisch te onderscheiden, maar het gaf een mooi opstapje in de wondere wereld van HPHT.

Het draait allemaal om de aanwezigheid van boor. Als een diamant voldoende van dit element bevat, wordt hij electrisch geleidend. Hierbij verdwijnt het onderscheid dat bij multitesters wordt gebruikt om het verschil met moissaniet te maken (diamant is een isolator, moissaniet een geleider).

Boor wordt in de vorm van een oxide toegevoegd bij de productie, omdat dit de benodigde druk een stuk lager, en dus goedkoper, maakt. Het geeft een kenmerkende zwakke (soms nauwelijks waarneembare) blauwe tint: “Blue Nuance”. Op haar site is deze informatie na te lezen.

Tijdens het vragenkwartiertje kwam voorbij hoe je als gemmoloog aan dit soort diamanten kan komen. Het is even zoeken (jamesallen.com verkoopt ze onder meer, verder natuurlijk sommige chinese webwinkels), maar de prijs is nog ruimschoots boven de 5 euro per karaat die door Katrien de Korte een paar jaar geleden werd genoemd (het scheelt nog een factortje 100, afhankelijk van de grootte van de stenen).

Meer moois van Julia is te vinden op het youtube kanaal van de Gem-A.

Volgende virtuele bijeenkomst in mei
Op woensdag 19 mei is de laatste bijeenkomst van dit voorjaar. U ontvangt hierover nader bericht. We gaan daarna met een positieve instelling het najaarsprogramma invullen. Niemand weet nog wat de mogelijkheden na de zomer gaan worden, het blijft een verrassing.

Theoriecursus afgesloten
De theoriecursus is afgelopen. Dit jaar is de cursus voor de eerste keer volledig on-line via Zoom gegeven. Natuurlijk was het een nadeel dat we de cursisten de stenen niet fysiek konden tonen. Daar stond tegenover dat het bereik veel groter was: 48 deelnemers. 27 hiervan nieuwe leden: een record; waarvan 9 uit Belgie, voor wie Amsterdam normaal te ver is. Daarbij konden we nu ook makkelijk geinteresseerde leden laten meedoen. Iedereen lijkt inmiddels wel gewend aan on-line vergaderen en de sessies waren goed interactief. Een succes dus.

Praktijkcursus najaar
We hopen in het najaar toch weer de praktijkcursus te kunnen geven. Of, hoe en waar wordt deze zomer beslist, en is helemaal afhankelijk van de ontwikkelingen rond het virus en de opgelegde maatregelen. Zodra we meer weten, wordt dit per e-mail gecommuniceerd.

– HR, TP